قبولی قطعی با جزوه معارف اسلامی
اصل علیت مورد قبول همه ی فلاسفه حسی بوده است. تنها کسی که این اصل را قبول نداشت، هیوم انگلیسی بود که به مقتضای فلسفه ی تجربی خویش رابطه علت و معلول را نه یک پیوند وجودی و عینی بلکه تنها یک رابطه ی ذهنی و مولود تداعی معانی دانست.قبولی جزوه معارف اسلامی
اقسام علت :
1 – علت تامه علتی است که تمام آنچه را معلول برای پیدایش و تحقق، به آن نیاز دارد در برداشته باشد و به محض تحقق یافتن آن معلول ضرورتا تحقق یابد.
قبولی با جزوه معارف اسلامی
2-ذعلت ناقصه، علتی است که تمام اجزایی را که برای پیدایش یک پدیده لازم است. شامل نیست.
3- علت مرکب ملتی است که جزء دارد.
4- علت بسيط، علتی است که جزء ندارد.
۵ – علت حقیقی مانند علیت نفس نسبت به حالات خود از قبیل علم و اراده
6 – علت معده مانند قرار گرفتن شی متحرک در هر یک از نقاط مسافت که موجب امادگی آن برای ورود به نقطه ی بعدی می شود.
7 – علت قریب علت بی واسطه ی شی است مانند دست که بدون واسطه باعث و علت حرکت خود می شود
8 – علت بعيد، علت باواسطه است مانند تعمیم به حرکت دادن دست که علت بعید است بت به حرکت دست زیرا اراده در اعصاب و اعصاب در عضلات و عضلات در ایجاد حرکت
9 – مادی صوری ،فاعلی و غانی را از مشاهده ی یک صندلی میتوان به دست آورد زیرا چوب علت مادی ، شکل صندلی علت صوری نجار علت فاعلی و نشستن روی صندلی علت غالی آن است. از این چهار علت دو تای اولی را علت داخلی با علت قوام و دو تا آخر را علت خارجی یا علت وجود می نامند
رابطه ی علت و معلول :
وقتی ملت به معنای حقیقی آن معلوم شود فروع و آواز می خواهد داشت که مهم تر از همه فروع زیر است
رابطه ی ضرورت میان علت و معلول :
به محض تحقق یافتن علت نامه معلول تحقق می یابد و اگر معلول را هم موجود بینیم ضرورت نتیجه می گیریم که علتش قیلا تحقق یافته است بنابراین میان علت و معلول رابطه ی ضرورت در وجود برقرار است
برای دانلود خلاصه معارف اسلامی روی لینک زیر کلیک کنید: